Om MYKA

Fra forestillingen Natten. Foto: Morten Arnfred

MYKA blev etableret i 2013 af My Grönholdt (SE/DK) og Katya R. D. Nielsen (FO/DK), dansere og koreografer, begge uddannet fra Den Danske Scenekunstskole. Kompagniet ledes nu af My Grönholdt.

MYKA skaber særlige rum for familier, der styrker båndene mellem dem. MYKA giver et roligt og magisk univers, der reelt kan give både børnene og de voksne i deres liv en meditativ ro, en sanselig stimulation og en nær oplevelse. 

Katya R. D. Nielsen og My Grönholdt

MYKA åbner øjnene til den magiske del af virkeligheden for små og store. I alle forestillinger er der noget på hjerte, når kompagniet folder et aktuelt, relevant og vedkommende tema ud i sanselige og magiske universer. Det sker med inspiration fra naturen, dyr og naturfænomener.

Det allervigtigste for kompagniet MYKA er at skabe virkelige, nære møder med publikum – små og store. Børn spejler sig i sine forældres oplevelse. De kan mærke deres forældres oplevelse og kan fornemme kvalitet. Derfor er den kunstneriske kvalitet særligt vigtig for kompagniet. Konsekvensen bliver ambitiøse kvalitetsforestillinger. Samtidigt ophæver MYKA al hierarki i den kunstneriske skabelsesproces. Det betyder at scenografien fylder lige så meget som koreografien i forestillingerne. Og oplevelserne kan både foregå i scenekunstrum (teatre, kulturhuse m.m.) og i billedkunstrum (museer/større gallerier). Scenografien er oftest 360 graders rum-installationer. De bliver tit skabt med inspiration fra billedkunsten.

Fra forestillingen Ocean. Foto: Morten Arnfred

MYKAs værker drejer sig altid om et aktuelt tema. Klimaforandringer kan dog godt virke meget overvældende på både små og store. Derfor oversætter MYKA det aktuelle tema til et magisk univers – og pludselig er der isbjørne på scenen.

Metode

MYKA har specialiseret sig i at skabe magiske, æstetiske og sanselige scenekunstoplevelser på et højt kunstnerisk niveau. MYKAs arbejde er funderet på research og opdatering på forskning om børns perception. Forskning viser, at børn spejler sig i sine forældres oplevelser, så hvis forældrene keder sig, så påvirker det børnenes oplevelse. Forskning viser også at børn helt fra 4 måneders alderen oplever fuldt sanseligt og udvikler sig gennem sanselig stimulation.

MYKA begynder altid med research og inddrager derefter alle kreative kræfter i udviklingen. Der er altid dygtige konsulenter og eksperter med ude fra. Den kreative proces er baseret på medskabelse, brainstorm og kunstnerisk leder My Grönholdt skriver meget i processen for at få klarhed over den kreative sammenhængskraft i værket, der er ved at vokse frem.

Om My Grönholdt

My Grönholdt (1986) er en svensk koreograf, danser og performer baseret i Danmark, uddannet på Den Danske Scenekunstskole 2011, med praktik hos Sasha Waltz, Troika Ranch i Berlin og Katie Duck i Amsterdam.

Privat er My mor til tre, uddannet yogalærer med speciale i fødsel, graviditet, efterfødsel, børn og familier og har de seneste 12 år undervist dans for børn, unge og familier. My er udvalgt til at være en del af Den Unge Kunstneriske Elite af Statens Kunstfond, som også har støttet My og MYKA som en del af Huskunstnerordningen. 
Læs mere her om My Grönholdt

MYKAs Bestyrelse

Lisbeth Klixbüll, forperson
Lisbeth er direktør for egnsteatret Aaben Dans i Roskilde

Trine Heller
Trine Heller er festivalchef for PASSAGE Festival i Helsingør

Anna Ross Agner
Anna er teaterpædagog ved “Indtryk og Udtryk” samt folkeskolelærer

Adelaide Bentzon
Adelaide er programchef for Horsens Teaterfestival samt kunstnerisk leder af performanceteatret Liminal

Om hjemmesiden

Designet af denne hjemmeside er lavet af Nete Banke fra Imperiet (læs om hende under Samarbejder). Siden er kodet og opsat af Jan Hesselvig Krogh

Animeret logo, laver af Nete Banke, Imperiet.

Medlemsskab af foreningen MYKA

Hvis du ønsker at blive medlem af teaterforeningen MYKA, kan du kontakte administrator Jens Christian Jensen, mail: jc@myka.dk. Medlemsskabet gælder for et år ad gangen, og generalforsamlingen har besluttet, at der ikke skal betales medlemskontingent.